Jooga

Vähitellen yhä useammat ihmiset vannovat muinaisen intialaisen "harjoitusmuodon" joogan nimeen, koska se tekee hyvää sekä keholle että sielulle. Ja se on monille tärkeä kiireisessä ja stressaavassa arjessa, jossa voi olla vaikea löytää sekä rauhaa että aikaa harjoitella. Jooga on terveellinen ja tehokas liikuntamuoto ja alta löydät siihen tarvitsemasi välineet.
Lue lisää
Lajittele:

Löydä sinulle sopiva joogatyyppi

Hatha-jooga, bikram-jooga, yin-jooga, vinyasa-jooga, flow-jooga, voima-jooga, astangajooga... Kyllä, lista eri joogatyypeistä tuntuu lähes loputtomalta. Ja aloittelijoille se voi tuntua nopeasti hämmentävältä. Koska mikä on mitä? Mihin eri joogatyypit sopivat? Ja mitkä laitteet sopivat minne?

On olemassa erilaisia kategorioita, joissa esimerkiksi vinyasajooga, flow-jooga, astangajooga ja voimajooga sopivat niille, jotka haluavat haastaa kehoaan ja saada samalla pulssinsa sykkimään.

Jos sen sijaan etsit joogatyyppiä, joka keskittyy enemmän henkiseen ja kehon rauhan löytämiseen, joogamuodot kuten kundaliinijooga, hathajooga, restoratiivinen jooga, yinjooga ja iyengar-jooga ovat sinulle itsestään selvä valinta.

Miksi harjoittaa joogaa

Jooga on sekä kehon että mielen harjoitusmuoto, jossa on kyse läsnäolosta hetkessä ja elämän luomisesta ylijäämällä, energialla ja ilolla. Joogaa voi harrastaa kuka tahansa iästä tai sukupuolesta riippumatta, eikä harjoittelun aloittaminen vaadi välttämättä notkeutta tai voimaa. Lisääntynyt joustavuus ja voima ovat vain osa monista hyödyllisistä vaikutuksista, joita säännöllinen joogaharjoittelu tuo mukanaan monien henkisten hyötyjen lisäksi.

Jooga on uskomaton keino luoda hengähdystaukoa kiireiseen ja stressaavaan arkeen, sillä se luo sisäistä rauhaa ja hyvää kehotietoisuutta. Säännöllinen joogaharjoittelu voi ehkäistä selkä- ja nivelkipujen, jännityspäänsärkyjen ja stressin kaltaisia vaivoja. Jooga voi myös helpottaa univaikeuksia ja ruoansulatusongelmia.

Meditaatio on osa joogaa, joka antaa mielen levätä ja vahvistaa siten henkistä tasapainoa sekä lisää luovuutta ja keskittymiskykyä.

Joogaharjoituksia on lukuisia erilaisia joogaharjoituksia, ja joogaharjoituksia voi tehdä monilla eri tasoilla, kuten staattisella joogalla ja dynaamisella joogalla, jolloin on yksilöstä itsestään kiinni, mikä toimii parhaiten. Joogan yleisenä tarkoituksena on yksinkertaisesti löysätä kehon jumissa olevia niveliä ja kireitä lihaksia, mikä johtaa fyysiseen hyvinvointiin ja vapauteen.

Jooga on liikuntamuoto, joka vahvistaa kaikkia kehon lihaksia hellävaraisesti, sillä kehon niveliä ei kuormiteta liikaa ylimääräisellä painolla. Joogassa työskentelet kehon painon ja hengityksen avulla, etkä treenaa vain isoja lihaksia ja ydinlihaksia, vaan myös hyvin pieniä lihaksia, joita et saa esimerkiksi juoksemalla ja pyöräilemällä. Jooga voi siis olla myös hyvä lisä muille liikuntamuodoille, sillä se harjoittaa myös joustavuutta, tasapainoa ja mentaliteettia.

Jos vietät pitkiä työtunteja tietokoneen ääressä istuen, jooga on täydellinen keino rentouttaa hiiren kädet, kipeät hartiat ja jäykkä niska. Lisäksi koko päivän tietokoneen ääressä istuminen voi johtaa huonoon ryhtiin, ja tällöinkin jooga on hyödyllinen liikuntamuoto, sillä se treenaa ydinlihaksia, lihaksia, joita käytät pitämään sinut suorana ja siistinä. Vahva runko ehkäisee myös erilaisia selkäkipuja, kuten välilevyliikkeitä.

Joogavälineet

Esimerkkejä erilaisista joogavälineistä on runsaasti, ja kun haluat aloittaa joogan harjoittelun, on tietenkin tärkeää, että sinulla on hyvät välineet, jotta jooga olisi tehokasta ja mukavaa, mutta myös jännittävämpää, monipuolisempaa ja motivoivampaa.

Kaikki joogavälineet ovat hyvä valinta.

Joogan harjoittelun välttämätön väline on joogamatto,joogamatto on erittäin tärkeä joogaharjoituksissa, koska joogan tarkoitus on rentoutua ja saada yhteys omaan sisimpään ja kehoon, joten ei ole hyvä harjoitella joogaa kylmällä ja kovalla lattialla, joka vaikeuttaa kokemuksesta ja virtauksesta nauttimista sekä mielen vapauttamista.

Joogamaton lisäksi joogassa on paljon muitakin välineitä. Voit hankkia varusteita, jotka auttavat sinua tekemään joogaa tehokkaammin ja vaivattomammin, kuten joogahanskoja ja joogasukkia, joiden avulla voit seistä tukevammin ja mennä harjoituksissa pidemmälle, koska ne ovat liukastumattomat. Voit myös löytää joogavälineitä, jotka tekevät harjoituksestasi tehokkaamman ja vahvistavat lihaksia entisestään, kuten joogakuminauha. Samaan aikaan joogavälineet, kuten joogatyyny tai joogablokki, ovat saatavilla, jotta harjoittelusi olisi erityisen mukavaa.

Jos kaipaat inspiraatiota uusiin joogaharjoituksiin uusilla joogavälineillä, hyvä vinkki on etsiä YouTubesta, joka tarjoaa runsaasti erilaisia joogaharjoituksia ja joogasessioita, joita voit seurata vapaasti kotoa käsin. Lisäksi voit ilmoittautua joogatunneille ohjaajan kanssa. Joogatunnilla on tietenkin etu ja mukava etuoikeus ottaa mukaan omat joogavälineet, jotta sinun ei tarvitse käyttää samoja joogavälineitä kuin monet ennen sinua. Omien joogavälineiden avulla sinulla on myös mahdollisuus joogata kotona, joten voit joogata milloin haluat, etkä vain joogatunneilla. Joogavälineiden avulla voit harjoitella myös kotona, jotta voit seuraavalla joogakerralla osoittaa enemmän itsevarmuutta ja hallintaa jokaisessa harjoituksessa. Jooga ei ole läheskään kilpaurheilua, mutta voi olla hauskaa olla muutakin joogatuntia hieman parempi kuin muut.

Joogan etuna on myös se, että se ei välttämättä vaadi paljon tilaa, eikä se ole väkivaltaista ja hallitsematonta kuten monet muut liikuntamuodot, joten sitä voi helposti harrastaa pienessä asunnossa, jossa ei ole paljon tilaa, eikä se häiritse naapureita hyppimisen ja tanssimisen aiheuttamalla melulla. Hanki vain oikeat joogavälineet ja olet valmis harjoittelemaan joogaa missä tahansa.

Jooga lihavoitu

Joogapalloa voi käyttää eri tavoin treenin aikana. Se voi tukea harjoitusten aikana esimerkiksi selän alla, tai se voi auttaa kehittämään voimaa ja joustavuutta. Joogapallon avulla voit varioida ja tehostaa joogaharjoituksiasi ja tehdä harjoituksestasi jännittävämmän.

Joogapallossa on hienoa se, että voit säätää sen pehmeyttä tai kovuutta, sillä ilmaa voidaan helposti päästää sisään tai ulos. Lisäksi joogapallo on helposti siirrettävissä, sillä ilma voidaan ottaa kokonaan pois, joten se ei vie juuri lainkaan tilaa, ja se on helppo ja nopea täyttää uudelleen.

Meiltä löydät joogapalloja monessa eri muodossa, myymme niitä erikokoisina ja -värisinä, sekä myymme joitakin täysin sileitä ja joitakin aistipisteillä varustettuja, joten jokaiselle makuun pitäisi löytyä joogapallo.

Kaikki joogapallot ovat erilaisia.

Joogakauppa

Olemme joogan verkkokauppa, joka tarjoaa laajan valikoiman joogavälineitä, ja olemme aina valmiita antamaan sinulle parhaita neuvoja ja opastusta joogavälineiden hankintaan. Oikeiden joogavälineiden valitseminen voi olla vaikeaa, eikä aina ole helppoa erottaa, mitkä ovat hyviä ja mitkä eivät ole niin hyviä joogavälineitä. Siksi joogakaupassamme myydään vain laadukkaita laitteita, joten voit valita haluamasi joogavälineet luottavaisin mielin.

Jooga pude

Joogatyynyä voi käyttää monella eri tavalla, sitä voi käyttää rentoutumiseen joogasession lopussa, tukemiseen ja vakauttamiseen erilaisissa harjoituksissa tai istumiseen meditaation aikana.

Joogatyynyä voi käyttää monella eri tavalla.

Myös joogatyynyä voidaan käyttää tekemään erilaisista istuma- ja makuuasennoista mukavampia ja rentouttavampia, tai se voidaan asettaa polvien ja kyynärpäiden alle tarjoamaan pehmeämpi alusta tarvittaessa.

Pehmeämpi alusta on myös mahdollista käyttää.

Joogapalikat

Joogapalikat ovat ensisijaisesti väline, joka vakauttaa joogaa. Joogaa harjoittaessa tasapainon säilyttäminen voi joskus olla vaikeaa, ja voi olla mukavaa, että sinulla on tukena joogapölkky, josta voit pitää kiinni tai johon voit nojata. Joogablokki voi siis olla erityisen hyödyllinen niille, jotka haluavat aloittaa joogan harjoittelun.

Kokeneemmille joogaharrastajille joogablokki voi myös olla hyödyllinen. Jos haluat oppia uuden harjoituksen tai vain yrittää päästä pidemmälle harjoituksessa, joogapölkky voi olla erittäin hyvä tuki alkuun, jotta et ylikuormita itseäsi tai kaadu. Jos sinun on esimerkiksi vaikea pitää tasapainoasi tietyssä harjoituksessa, voit aloittaa pitämällä tiukasti kiinni joogapalikasta ja alkaa sitten vapauttaa sitä hitaasti ja varovasti, jolloin tasapainosi kehittyy hitaasti ja varovasti.

Yogablokke

Palikat lyhentävät etäisyyttä lattiaan ja ovat lähes välttämättömiä, jos haluat kokeilla uusia asentoja tai et vain pääse maahan.Joogapalikat varmistavat, että suoritat harjoituksen oikein.

P>Joogapalikoilla voit tehdä harjoituksen oikein.

Kun tunnet olosi mukavaksi joogassa liikuntamuotona, voit alkaa kokeilla kuminauhoja, joogapalloja, vaahtomuovirullia ja niin edelleen.

Liukkaudentorjuntasukat joogaan

On makuasia, haluatko treenata paljain jaloin vai liukumattomilla sukilla. Tärkeintä on, että sinulla on hyvä kosketus maahan, jotta et liukastu. Jotkut ihmiset käyttävät mieluummin liukumattomia sukkia, koska niillä vältetään kylmät jalat.

Terveyttä ja hoikkuutta joogalla

Yksi joogassa on hienoa se, että työskentelet sekä kehon että mielen kanssa. Lisäksi monet ihmiset käyttävät joogaa liikuntamuotona, koska sitä voi harrastaa kotona. Kunhan sinulla on joogamatto ja tarvitsemasi joogavälineet, olet valmis lähtemään liikkeelle.

Kaikki harjoituslaitteet ja -koneet

Tutustu myös laajaan valikoimaamme muita jännittäviä harjoitusvälineitä saadaksesi lisää inspiraatiota harjoitteluun! Apuls.dk:ssa meillä on laaja valikoima laadukkaita kuntoiluvälineitä.

Katso monet käsipainot, kettlebells, harjoitteluelastit ja paljon muuta.

Apuls.dk:ssa meillä on myös laaja valikoima jännittäviä treenilaitteita, joista saat lisää inspiraatiota harjoitteluun!  Ks. esim. monet soutulaitteet, juoksumatot, kuntopyörät ja paljon muuta tällä sivustolla.