365 päivän palautusoikeus 365 päivän palautusoikeus
Ilmainen palautus Ilmainen palautus
Toimitus alkaen vain 5 € Toimitus alkaen vain 5 €
Hintatakuu Hintatakuu
Trustpilot Trustpilot

15 hauskaa faktaa kuntoilusta ja harjoittelusta

Ei ole epäilystäkään siitä, että fyysisesti aktiivinen liikunta on hyväksi terveydelle, ja sen pitäisi olla osa päivittäistä rutiinia. Mutta tarvitsetko liikuntamotivaatiota? Sitten olet onnekas, sillä tässä on 15 hauskaa faktaa liikunnasta, jotka varmasti inspiroivat sinua. Ehkä jotkut niistä yllättävät sinutkin? 

#1 - Ihmiset, jotka eivät harrasta säännöllisesti liikuntaa, voivat menettää jopa 80 lihasvoimaansa 65-vuotiaana.

Onpa sääli olla vanha eikä pysty kävelemään, huolehtimaan itsestään tai tekemään tavallisia arkirutiineja, koska on liian heikko. Mutta onneksi säännöllinen liikunta voi muuttaa sen! 

#2 - Säännöllinen liikunta auttaa alentamaan verenpainetta ja kolesterolitasoja. Sydänsairauksien kaksi tärkeintä riskitekijää.

Sydänsairaudet koskettavat monia ihmisiä elämänsä aikana, ja sydänsairaudet ovat yksi yleisimmistä kuolemansyistä Tanskassa. Sydänsairauksien riski kasvaa iän myötä. Liikunnan avulla voit pitää tämän riskin pienenä. Se on aika hyvä syy, eikö olekin?  

#3 - Liikunta pitää aineenvaihdunnan käynnissä myös liikunnan jälkeen ja auttaa sinua polttamaan enemmän kaloreita myös levossa.

Jos haluat pitää painosi, tai ehkä laihtua, sinun on poltettava kaloreita! Ja kuka ei haluaisi polttaa kaloreita sohvalla makaamalla??? Mutta sinun on asetettava liikunta etusijalle. 

#4 - Keskiverto ihminen kävelee noin 7500 askelta päivässä. Jos pysyt keskimääräisessä askelmäärässä ja elät 80-vuotiaaksi, kävelet elinaikanasi noin 177 000 kilometriä.

Tämä on aika räikeää... ja itse asiassa suositellaan, että 10 000 askelta olisi perusliikkuminen joka päivä... Ajatelkaapa, kuinka monta askelta se on elämän aikana? 

#5 - Käytät 200 lihasta ottaaksesi yhden askeleen eteenpäin.

Vartalo on hämmästyttävä, eikö olekin? Meidän on muistettava olla kiitollisia kehostamme ja siitä, mitä kehomme antaa meidän tehdä. Siksi voimme antaa jotain takaisin kehollemme harjoittelemalla säännöllisesti. Näin kehomme voi jatkaa toimintaansa. 

#6 - Jalkoihin kohdistuva paine vastaa noin 3-4 kertaa kehon painoa jokaisella askeleella juostessa.

Juoksu on monien suosima liikuntamuoto, mutta se on myös raskasta sekä jaloille että polville. Tämä ei tarkoita sitä, että juoksemisesta pitäisi luopua, mutta juoksemisen yhdistäminen muihin, hellävaraisempiin liikuntamuotoihin on selvästi eduksi.

#7 - Sydämesi on kehosi kovimmin toimiva lihas. Se lyö noin 100 000 kertaa päivässä ja pumppaa lähes 7600 litraa verta.

Tämä osoittaa, kuinka tärkeä sydän on, ja liikunnalla voit vahvistaa sydäntä, jotta se pysyy tehokkaana. 

#8 - Liikunnan aikana hengität enemmän, jotta veren happipitoisuus pysyy sopivalla tasolla.

Ei siis kannata nolostua kuntoilun aikana tapahtuvasta puuskuttelusta - se on täysin luonnollista! 

#9 - Polvi on kehon suurin ja monimutkaisin nivel, joten se on todennäköisin nivel, joka voi loukkaantua.

Pitäkää huolta polvistanne! Vaihtele harjoitteluasi ja tutustu tekniikoihin ennen raskaiden painojen nostamista. 

#10 - Toisin kuin eri liikuntamuotoja käyttävät ihmiset, ihmiset, jotka harrastavat samaa liikuntamuotoa päivittäin, loukkaantuvat todennäköisemmin.

Sentähän varten on hyvä yhdistää esimerkiksi sydän- ja voimaharjoittelua, jossa eri lihasryhmiä käytetään tasapuolisesti. 

#11 - Jos et pysty sanomaan muutamaa sanaa harjoituksen aikana haukkomatta henkeä, harjoitat ehkä liian intensiivisesti.

Osaa ponnistaa ja sykettä on nostettava, mutta voi myös treenata liian intensiivisesti, mikä voi johtaa vammoihin ja yleiseen epämukavuuteen. 

#12 - Sydänliikunta auttaa luomaan uusia aivosoluja. Tämä parantaa aivotoimintaa.

Ei kannata ajatella, että korkea aivotoiminta on yhtä kuin älykkyys.

#13 - 0,5 kg lihasta polttaa kolme kertaa enemmän kaloreita kuin 0,5 kg rasvaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos haluat laihtua, sinun pitäisi keskittyä myös lihasmassan kasvattamiseen. 

#14 - Jos sinulla on vaikeuksia nukkua tai pysyä unessa, vastaus on liikunta. Liikunta auttaa tyhjentämään päätä ja auttaa rentoutumaan.

Nukkuminen on todella tärkeää sekä keholle että sielulle. Hyvät yöunet auttavat varmistamaan, että voit toimia hyvin jokapäiväisessä elämässäsi. 

#15 - Liikunta voi auttaa rentouttamaan mieltäsi ja virkistämään kehoasi. Liikunta saa sinut voimaan hyvin ja lisää itseluottamusta.

Kuntoilu tarkoittaa sitä, että tekee itselleen hyvää. Se on terveellistä, voit laihtua ja saada paremman näköisen vartalon ja ryhdin. Liikunta voi myös olla joillekin terapeuttista. 

Periaatteessa tärkeintä on löytää itselle parhaiten sopiva liikuntamuoto ja -rutiini, olipa kyseessä sitten koti- tai kuntosali. Oikea harjoittelu voi antaa sinulle etsimäsi tulokset, ja voit taatusti nähdä ja tuntea parannukset.